Myšlenka jedné celosvětové ochranné známky zní svůdně – jediná registrace, která by zajistila ochranu vaší značky po celém světě. Realita je však složitější. Globální ochranná známka v právním smyslu neexistuje. Existují ale nástroje, které se tomuto ideálu mohou přiblížit – pokud jste připraveni investovat dostatek prostředků, času a strategického plánování.
Nejefektivnějším způsobem, jak zajistit ochranu značky ve větším počtu zemí, je mezinárodní přihláška prostřednictvím Světové organizace duševního vlastnictví (WIPO). Tento systém, známý jako Madridský systém, umožňuje přihlásit ochrannou známku až do 135 zemí současně.
Díky němu získá podnikatel možnost spravovat ochranu své značky centrálně – z jednoho místa, v jednotném řízení, s jednotným datem priority. Cena této varianty se zpravidla pohybuje kolem 1,3 milionu Kč, což odpovídá rozsahu i administrativní náročnosti takového zápisu.
Madridský systém však nepokrývá celý svět. Některé země nejsou členy dohody ani protokolu, a proto je zde nutné podat samostatnou národní přihlášku. Tento postup bývá časově i finančně náročnější.
Existují také státy, kde registrace ochranné známky není vůbec možná, protože zde neexistuje národní úřad pro průmyslové vlastnictví. Typicky jde o menší ostrovní státy jako Cookovy ostrovy, Marshallovy ostrovy, Mikronésie, Niue nebo Palau.
V těchto případech se značka může chránit pouze na základě užívání (tzv. common law ochrana) – tedy tím, že prokážete, že značku skutečně používáte. Doporučeným doplňkem bývá zveřejnění varovného oznámení (cautionary notice) v místním tisku, které informuje veřejnost o vašem nároku na danou značku.
Některé země mají navíc své vlastní, poměrně složité režimy ochrany. Například na Maledivách lze ochrannou známku zapsat pouze tehdy, pokud má žadatel v zemi registrovanou firmu. Pokud ji nemá, formální registrace není možná – ale ochranu lze alespoň částečně zajistit právě varovnými oznámeními v novinách, která deklarují váš nárok na značku.
Při rozhodování, kde a jak značku chránit, by měla vždy hrát roli vaše obchodní strategie.
Pokud plánujete působit v rámci Evropské unie, nejrozumnější cestou je registrace ochranné známky EU, která pokrývá všech 27 členských států.
Pokud míříte také na USA, Velkou Británii či jiné mimoevropské trhy, je vhodné podat mezinárodní přihlášku nebo přihlášky v jednotlivých zemích.
Díky tomu se vyhnete situaci, kdy vaši značku v zahraničí zaregistruje někdo jiný – a následně po vás bude požadovat odkup práv nebo blokovat váš vstup na trh.